NetPsykiater overskrift
Din speciallæge på nettet
 
Forsiden
Angst
Overblik
Årsager til
angst
Det spørger
lægen om
Sådan stilles
diagnosen
Sygdomsforløb
Behandling
Forebyggelse
Det kan man
selv gøre
Spørgsmål og
svar om angst
Brevkasse om
angst
Angstformer
Agorafobi
Socialfobi
Enkelfobi
Generaliseret
angst
Panikangst
Sygdomme
alfabetisk
Agorafobi
Akut belastnings-
reaktion
Akut psykose
Alkoholmisbrug
Angst
Anoreksi

Borderline person-
lighedsforstyrrelse
Bulimi
Delirium/konfusion
Demens
Depression
Enkelfobi
Fødselspsykose

Generaliseret angst
Konfusion
Krise
Mani
Maniodepressiv
psykose


Panikangst
PTSD
Personligheds-
forstyrrelser
Socialangst
Tvangstilstand, OCD
Paranoid psykose
Psykoser

Skizofreni
Skizotypisk
sindslidelse
Stofmisbrug
 
Andre emner
Symptomer:
Angst
Hallucinationer
Søvnforstyrrelser
Vrangforestillinger
Flere symptomer -klik!

Sygdomme - overblik
:
Årsager til psykisk
sygdom

Det spørger lægen om
Undersøgelser
Skanning
Sådan stilles diagno-
sen

Diagnosesystemer
Medicin
Psykoterapi
Her får du behandling
Forebyggelse
Det kan man selv gøre

Psykiatriloven:
Bæltefiksering
Klagemuligheder
Tvangsbehandling
Tvangsindlæggelse
Tvangstilbageholdelse
 
 
BREVKASSE OM ANGST
     
Angst for katastrofer
Angst eller skizofreni
Socialfobi, behandling
Psykoterapi eller medicin
Utryg ved medicin
Social angst
  Angst og pension
Panikangst, medicin
Hypnose mod angst
Angst for at dø
Symptomer kommer igen
Panikangst og hjertebanken
     

Symptomer kommer igen

Spørgsmål: Jeg har taget Zoloft siden januar 2002 på grund af angst. Jeg har samtidig gået til psykolog, så jeg har det meget bedre og har lært, at jeg skal være bedre til at lytte til mig selv.
Jeg har trappet ud af medicinen og for tre uger siden stoppede jeg helt.
Jeg har ikke mærket nogen forandring psykisk, men jeg har nu symptomer i form af snurren i ansigt, læber og lidt ubehag i form af hedeture. Min læge mente, at jeg skulle starte igen på Zoloft, og det har jeg ikke noget imod, men jeg ser kun, at jeg forlænger processen. Hvor længe varer det, før medicinen er helt ude af kroppen? Jeg syntes ikke, min læge kunne give mig svar på det, så det håber jeg, I kan.

Svar:De symptomer, du beskriver, kan meget vel være angstsymptomer, og jeg tror at det, din læge mener, er at medicinen sammen med psykoterapien har hjulpet på din angst, men at noget af angsten er kommet tilbage, nu hvor du ikke længere får medicin. Det er jo den risiko, man løber, når man får to behandlinger samtidig, at man ikke kan være sikker på, at det udelukkende er psykoterapien, der har hjulpet. Heller ikke selv om det måske føles sådan. Hvis du begynder på Zoloft igen, vil du kunne mærke, om medicinen har været med til, at du har fået det bedre. Du kan så fortsætte med medicin i en længere periode, f.eks. et halvt år, inden du igen forsøger at trappe ud af den. I mellemtiden er der mulighed for, at du får endnu mere udbytte af det, du har lært i psykoterapien og derfor til den tid ikke længere har brug for medicinen.


Andre emner i
brevkassen
Angst
Depression
Fysisk eller psykisk
Krise
Behandling
Misbrug
OCD
Parforhold
Personligheds-
forstyrrelse

Psykose
Psykiatriloven
Psykoterapi
Spiseforstyrrelser
Øvrige emner
Alle spørgsmål
Sygdome
inddelt i grupper
Angst:
Overblik
Agorafobi
Enkelfobi
Generaliseret angst
Panikangst
Socialangst

Krise:
Overblik
Akut belastnings-
reaktion

PTSD

Misbrug:
Alkoholmisbrug
Medicinmisbrug
Stofmisbrug

Personligheds-
forstyrrelser:

Overblik
Dependent person-
lighedsforstyrrelse

Dyssocial person-
lighedsforstyrrelse

Emotionelt ustabil
personligheds-
forstyrrelse
(Borderline)

Histrionisk person-
lighedsforstyrrelse

Narcissistisk person-
lighedsforstyrrelse

Paranoid person-
lighedsforstyrrelse

Skizoid person-
lighedsforstyrrelse

Tvangspræget per-
sonlighedsforstyrrelse
Ængstelig person-
lighedsforstyrrelse


Psykoser:
Overblik
Akut psykose
Delirium /konfusion
Fødselspsykose
Paranoid psykose

Spiseforstyrrelser:
Overblik
Anoreksi
Bulimi
Øvrige

Adresser og links
Ordbog


Til toppen af siden